tirsdag 11. desember 2012

Fundering over en verdenskrig 1

Da jeg alltid har hatt en interresse for andre verdenskrig, og da spesielt det som skjedde i Salten området, har dette resultert i mange besøk i regionen for og selv se og oppleve mange av stedene der krigshandlingene foregikk. Regionen her skjuler utrolig mange rester fra krigens dager. Noen er lette å oppdage, andre må man lete litt for å finne, da vegetasjonen etter så mange år har gjort sitt for å skjule sporene etter anleggsvirksomhet, veibygging, jernbanebygging, ruiner av brakkeanlegg, og ikke minst rester etter de mange fangeleirene som lå ganske tett, spesielt i områdene langs dagens E6. Hver gang jeg har besøkt slike steder har tankene mine, bevisst eller ubevisst, alltid gått fra å tenke på hvordan krigsfangene hadde det under sitt opphold i fangeleirene, til å tenke på hvordan deres familie og etterkommere hadde det både under og etter krigen. Krigsfangene ble vel nesten utelukkende benyttet som arbeidskraft til det tredje rikets omfattende byggeprosjekter under det meste av krigstiden. Dette betydde igjen hardt arbeid under vanskelige og til dels umenneskelige forhold for krigsfangene. Like mange ganger har jeg stått foran minnesmerker over de mange som mistet livet under krigen, og tenkt de samme tankene. Tanken på krigens ofre, krigens torturerte, krigens drepte. Tanken på alle ofrenes familier og etterlatte, på alle de som led både under og etter krigen.
Alltid har jeg endt opp med å fundere på hva som rørte seg i hodene til menneskene som startet denne krigen, og holdt den gående i år etter år, uten et snev av omtanke for sine medmennesker. (Svaret på den funderingen har jeg vel egentlig kommet frem til for mange år siden - maktsyke, så hvorfor jeg fortsetter med å fundere på dette er jeg ikke helt sikker på).
I alle fall - på alle turer jeg har hatt til forskjellige steder med minner fra krigens dager, har tankene mine alltid gått til krigens ofre og deres etterlatte. En gruppe av krigsofre har jeg imidlertid ikke tenkt så mye på, men etter å ha sett et dokumentarprogram for noen dager siden, oppdaget jeg at en krig etterlater seg flere ofre enn man kanskje er klar over.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar